Kritérium |
Výborná kvalita |
Dobrá kvalita |
Nedostačující kvalita |
Plynulost projevu |
Žák/ žákyně používá spíše kratší věty; nehledá další slova dlouho, nepoužívá příliš mnoho vycpávkových slov, nesměje se |
občas tápe při volbě slova, občas vyloudí nějaký plevelný zvuk nebo výraz; někdy žákovi se nedaří ukončit myšlenku |
dlouho přemýšlí o volbě slov nebo výrazů; jeho vystoupení je zatížené mnoha plevelnými slovy; žákovy věty postrádají jasný začátek a konec |
Výslovnost |
Žák/ žákyně vyslovuje správně a zřetelně, posluchač výborně porozumí tomu, co chtěl/a žák/ žákyně vyjádřit |
v projevu se občas objeví výraz s nesprávnou výslovností, nebrání to ale správnému pochopení |
Výslovnost je nesprávná, posluchač projevu nerozumí |
Gramatická správnost |
Žák/ žákyně používá správnou stavbu věty, správné výrazy v gramaticky správném tvaru |
používá správnou stavbu věty, tvary slov nebo zvolené výrazy nejsou vždy v gramaticky správném tvaru |
výstavba vět je nesprávná, používá často gramaticky špatné výrazy nebo tvary slov |
Dodržení časového limitu |
Žák/ žákyně dodrží víceméně časový limit, hlídá si ho sám nebo požádá spolužáka o upozornění, že se blíží konec limitu |
odříká naučenou prezentaci tak, že se do limitu vejde, ale nevyužije zbývajícího času nebo žák výrazně překročí stanovený limit |
vystoupení se příliš odchyluje od zadaného času, a to má negativní vliv na její obsah |
Neverbální projev |
řeč těla a mimika ladí s projevem, žák navazuje s posluchači oční kontakt, nepoužívá přehnaná gesta nebo grimasy, nepomáhá si v rozpacích například žmouláním oblečení nebo žužláním vlasů, a reaguje vhodně na odezvu posluchačů |
žákův neverbální projev trpí nějakým drobným nedostatkem, kterým si žák pomáhá překonat nejistotu |
žákova řeč těla prozrazuje nezvládnuté rozpaky, je v rozporu s obsahem a cílem projevu (gesta příliš rozmáchlá, grimasy zlehčují projev apod.), na odezvu posluchačů nereaguje vůbec nebo naopak přehnaně |
Kritéria a indikátory pro mluvní cvičení
Předmět: